20111004

Kanelbullens dag!

4 Oktober idag OCH troligen så är det fler än jag som vet att det idag är kanelbullens dag!?
Jag tänker/behöver inte baka några bullar idag eftersom vi gjorde detta i helgen.
Men vi ska ju självklart mumsa på några stycken till mellis idag =)

Eftersom jag anar att ni redan VET hur man bakar kanelbullar,
så tänkte jag i stället bjuda på receptet på grahamsfrallorna vi brukar baka!















50 gr jäst
5 dl vatten
4 msk rapsolja
1 tsk salt
3 msk brödsirap
3½ dl grahamsmjöl
ca 10 dl vetemjöl


Värm vattnet till fingervärme.
Smula jästen i en bunke & blanda ut i lite av det varma vattnet.
Häll i resten av vattnet, följt utav olja, salt, sirap.
Blanda ner nästan allt mjöl,
men spar ungefär 2 dl av vetemjölet som
 kan blandas ner under arbetets gång.
Jag kör i maskin ca 4-6 minuter.
När degen är smidig & släpper kanterna så är den färdig att jäsas första
 rundan.
(men degen får inte vara för smidig, den ska vara liiite kladdig)

Låt jäsa övertäckt i 20 minuter.

Ta upp degen, knåda(tillsätt lite mjöl om det är för kladdigt)
Dela i 16 bitar, rulla till fina frallor och lägg på bakplåtspapper.
Låt jäsa övertäckt i 20 minuter.
Sätt under tiden på ugnen, 200 grader.

Pensla med vatten & grädda i mitten ca 15 minuter.

Jag brukar pensla med vatten när jag tar ut dom ur ugnen & sen låter dom vila på galler under bakduk.
Men som med alla frallor så är ju frallor godast nygräddade.
Men dom går toppen att frysa också, men låt tina i rumstemp. annars blir dom lätt sega.

Lycka till och trevlig tisdag på er....med eller utan kanelbulle!?

9 kommentarer:

  1. Tänk om de kunde införa "Vaniljbullens dag" för oss kanelallergiker...

    Men grahamsfrallsreceptet tar jag tacksamt emot. Brukar baka tekakor med grahamsmjöl i, supergoda!

    Ha en bra kanelbulledag!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag äter sällan kaffebröd och idag blir det definitivt ingen kanelbulle
    Kanelbullar tillhör inte mina favoriter

    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  3. Tackar för det! Här kör vi dock kanelbulle idag, men det är nästan bud på att testa grahamsbullarna till helgen =) /Syrran

    SvaraRadera
  4. Jag har helt glömt denna dag :( och barnen också, som tur är.
    Kramiz

    SvaraRadera
  5. Sonen bad mig handla ingredienser så han kunde baka bullar men när han kom hem orkade han inte :P Jag tror jag bakar i helgen istället.

    SvaraRadera
  6. Haha visst är det gulligt. Ja hon är väldigt lik sin minsta storasyster :-)
    Hoppas du känner dig lite bättre nu!

    SvaraRadera
  7. Nej Janeth, det är inget krav att du bkuder på fikabröd när jag kommer.Huvudsaken är att du har ett glatt humör och kaffebryggaren laddad
    Diskussionsämnen lär nog inte saknas

    mvh

    SvaraRadera
  8. Haha! Loke hade blivit väldigt glad över en kost bestående av kanelbullar. Men gör man någon nöjd så gör man någon annan missnöjd (tandläkaren) ;)

    Klart du får dela med dig till världen av receptet, ALLA borde få smaka på den grytan =) ROLIGT att du gillade den! Jag var ju lite osäker eftersom du inte gillar vildsvin.. Men kul att du hittat ett sätt att äta det på som går hem =) /Syrran

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails