20110206

Efter regn kommer......

Men OJ!!
Om det var den hemmalagade pizzans förtjänst,
eller om det beror på dagens härliga SOL väder ute......
Vet jag inte,
MEN energin är som hitskickad på posten!
Kroppen vill inte sitta still och armarna sliter sig bort åt olika håll =)
"Passa på att hinna med" är dagens stora MOTTO.......

Baka, städa, tvätta och njuta av lite ute vitaminer är vad som det pysslas med idag.
Men eftersom jag inte vet om det berodde på pizzan, eller solen.....
Så tänkte jag bjuda på pizza receptet ;)
Solen.....ja den behåller jag gärna här nere i Smålandet ett tag till!

Håll till godo =)

Tomatsås....
(som med fördel görs under dagen &
få dra sig tills det är dags att laga till pizzan)

1 Burk krossad tomat
1 Gul lök
1 Stor vitlöksklyfta
1 Buljongtärning
Nymalen svartpeppar
Oregano

Detta kokas upp i kastrull &

får småputtra på väldigt svag värme under lock.

Låt puttra på i ca 30 minuter, men kom ihåg att röra emellanåt
Ta ifrån värmen & låt kallna,

sen är det bara att mixa ihop till en slät "smet"



Pizzadeg.
Detta är en tjock botten som görs lika bra i 60 cm ugn, som i 70cm ugn.
1 Paket jäst
4 dl fingervarmt vatten(ur kram fungerar bra)
2 msk matolja
1 tsk salt
Ca 10 dl vetemjöl.

Fördela jästen i bunke/maskin
Häll över 2 dl av vattnet och rör ut jästen.
Häll över resten av vattnet & oljan.
Salt och nästan allt vetemjöl.
Spar gärna lite till utbakningen.
Arbeta ihop till en smidig deg.
Låt jäsa övertäckt i 1 timme.

Under tiden så är det bara att använda fantasin till vad som skall vara på....
Tips om fantasin tryter ;)
Skinka/salami
Lök,
Paprika,
Annanas
Svamp
OCH självklart ost till toppen!

Ta nu en ungsplåt och strö mjöl på denna, så att det täcker hela.

Jag brukar nämligen knåda till degen i bunken &
hälla degen direkt på plåten.
Degen får gärna vara lite lös, vilket är bättre än för hård =)
Kavla ut så att degen täcker hela plåten.
Häll över tomatkrosset.
Och fyll på med fyllning,
toppa sedan med osten.

Grädda i mitten av ugnen i 15 minuter på 250 grader.

Smaklig måltid!

I det här hemmet, så räcker det gott och väl med 1 pizza.
Alla blir mätta OCH har man tur, så blir det någon bit över ibland.
Som med fördel kan frysas in & ätas vid annat tillfälle =)
Men NU....dags för lite sol på kinderna.


Trevlig Söndag!

3 kommentarer:

  1. Heja heja så glad jag blir av att läsa att Din energi har återvänt.
    Pizzareceptet är detsamma som jag brukar göra efter (tror att vi nån gång tidigare har konstaterat detta fenomen) men jag gör bara en halv sats och då blir det oftast lunch till J dagen efter.
    Sol, till och ifrån, har vi och vi ska ut och grilla om en stund, dagens höjdpunkt, eller nått sådant ;-) Men eftersom det är nått vi gillar alla tre klagar jag absolut inte.
    Ha en fantastiskt bra dag och kom ihåg att vila ibland *kram* Åsa

    SvaraRadera
  2. Härligt med fint väder. Det kan ju ge hur mycket energi som helst ibland =) Men visst, pizzan såg inte heller dum ut ^^

    SvaraRadera
  3. Solens energi räckte inte igår men nu så är det lite mer energi här med =D Om inte annat så smittas man av din härliga energi.
    Pizzareceptet måste provas och här kan nog t om jag lyckas,skratt.
    Hoppas din vecka blir bra.
    kramar Milla

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails