20110223

Fyrkantiga kokosbollar!

Hör ni till föräldrar skaran som tittar på Bolibompa med era barn?
Eller hör ni till gruppen som passar på att göra annat under Bolibompa
och har hittat en smidig lösning till barnen under tiden ;)

Jag hör till gruppen som är mitt emellan.
Vissa dagar så sitter jag där,
men andra dagar så passar jag på att hinna med annat.

Hur som haver, så var det för några år sedan......
Ett matlagningsprogram på Bolibompa,
som Johanna Westman hade.
Ni vet den där söta lilla skapelsen,
som "trollade" fram det mesta ur sitt kök.....
& gärna med en sång som passade till =)

Till sin hjälp, hade hon en matberedare......
vars röst tillhörde Lennart Jähkel.
Ja, ni vet han med Norrlands sexigaste röst ;)

Men tillbax till maten....eller i detta fall; Baket!
För i ett av avsnitten, så gjorde Johanna super mumsiga "kokosbollar"
Försvinnande goda och så lätta att göra!

Så håll till godo och mumsa på.......för det ska vi göra till mellisfikat idag!

Johannas fyrkantiga kokosbollar......

Ingredienser

2 dl kokos

1msk gelatinpulver

3 msk kallt vatten

5 dl strösocker

1 dl vatten

2 äggvitor

1 msk vaniljsocker


Gör så här
Rosta riven kokos i en stekpanna.
Lös gelatinpulvret i kallt vattnet. Låt svälla en stund.
Häll strösockret i en kastrull med vattnet. Värm och rör tills sockret har smält.
Lägg i gelatinet och rör tills det löst sig.
Vispa äggvitor till hårt skum. Häll i sockerlagen och vispa kraftigt och länge med elvisp tills det liknar vispad grädde. Blanda ner vaniljsocker.
Häll halva kokosmängden i bottnen av en smord liten långpanna.
Häll i smeten och strö på resten av kokosen.
Täck med plastfolie och låt stelna ett par timmar i kylen.
Skär i bitar.
Kan med fördel frysas!

6 kommentarer:

  1. Tittar mycket lite på Bolibompa, vilket även Elin gör, hon ser mycket på Disney kanalen eller rättare sagt tv:n är på, gärna båda två, med var sitt barnprogram, men tittar gör vi inte ;-)
    Mestadels ser vi på Barnkanalen mellan 7.45 - 8.50 tre daagar i veckan, före dagis ståhejjet.
    Kokosbollar skulle jag aldrig göra, gillar dem inte, varken smak eller kladdighet.
    Ha en skön sportlovsledig fortsättning på onsdagen *kram* Åsa

    SvaraRadera
  2. Jag har gett upp hoppet om att du någonsin ska ta dig till Karlskrona *skratt* Skulle väl va när du ska till BB då möjligtvis...
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Åå galet gott! Varför bor jag inte närmare er när det vankas mellisfika? Här har vi inte i närheten den fantasin! Brukade inte mamma göra nåt liknande när vi var små?

    SvaraRadera
  4. Uppväxt med en far som tejpade, limmade och band ihop med snören och det gör han än i dag så nej tack jag är allergisk ;-) mot leksaker som är tejpade, limmade... de är ju inte skoj då.
    Säger som Caroline 1985 (är hon Din syster?) jag skulle oxå vilja bo nära Dig... inte bara pga allt gott mellisfika utan bara för att Du är så go' *kram* Åsa

    SvaraRadera
  5. Det där såg mumsigt ut....kanske fixa en omgång till helgen. =)
    Bolibompa lär det nog dröja med ngt år...om det ens visas då.
    Ha en trevlig kväll.

    SvaraRadera
  6. Såna där kokosbollar fick jag göra med min faster för hundra år sen. Men det var nog ett annat recept, för jag minns att man fick stå 45 minuter o vispa ihop smeten. Därför har jag inte ens haft tanken på att göra det igen. Elvispen brann ju upp...
    Så jag tänker nog härmas rätt upp o ner o göra en sats idag. Ska bli sjukt gott!!! Jag bara älskar sött o sliskigt ;)
    Och om jag vispar i kitchy behöver jag ju inte vara orolig för köksbränder heller.
    MUUUMS!!! För även barnlösa behöver väl mellisfika?!?!?! ;)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails