20110501

Slut på det roliga....

Söndag kväll....eller rättare sagt söndag NATT som det i vanliga fall brukar vara vid den här tiden på dygnet.
Janeth är alltså tröttare än tröttast när klockan slagit 22.00 =(
Tråkig så in i nordens kan man nog lugnt säga ;)
Men vem orkar vara en party pingla för jämnan?!

Hur som haver, så är helgen och hela påsklovet slut.
I morgon börjar återigen vardagen med alla bestyr och vardagliga saker som skall utföras.
Därav min sena vakna stund som jag nu har.
Jag har nämligen planerat inför veckan som kommer.
Utvecklings samtal, tandutdragningar, födelsedagsfirande, BVC läkarbesök och den vanliga veckohandlingen är några av de saker som denna veckan skall utföras.
Låter ju toppen skoj kanske, men jag längtar inte det minsta.

Jag är nämligen inte alls sugen på att stressa, jaga upp mig själv och behöva finnas på plats i tid!
Visst går det att undvika både stress och magsår.....men det ligger inte i min natur.
I min natur, så är liksom stress ett FAKTUM när någonting planerats i min filofax.

Det är liksom bara till att acceptera och göra det bästa av det mesta ;)
Så även den här veckan.....
Och mitt i allt detta, så har den virriga 6 barnsmamman beslutat sig för att ta upp striden med sockeret.
Ni vet det där sockeret, som gömmer sig i allt sött och gott.
Allt sånt där som man oftare än oftast är sugen på.
Och som man oftare än oftast stoppar in i munnen och njuter utav.
JUST det SOCKERET, ska jag alltså kämpa emot.

För nog har jag insett,
att min huvudvärk,
trötthet
& det dåliga tålamodet,
bottnar i det som kallas sockerberoende.

Så nu ska det städas!
Godis ska minsann slängas(läs ätas upp)
Det ska rensas i samvetet när suget sätter in och det ska numera bara göras egna gottigheter.
För en gång, ja för längesedan känns det som just nu......
Ja då var jag ju så där duktig & hurtig som jag vill vara.
Då vi bara gjorde eget godis & bara körde med riktiga råvaror när det kom till bak och matlagning.
Tråkigt nog,
så har jag ju tagit till med STORA latheter under hela graviditeten.

Motiverad, ja det är jag.
Frågan är nog mera, om resten av familjen känner samma som mig?!
Och OM jag lyckas få dom alla att acceptera det som vi en gång hade.
DET kan ju bli väldigt spännande.....

Men nu, önskar jag oss ALLA en god natt!
Och i morgon, ja då är det en ny spännande dag =)
För då ska jag, mina 2 minsta töser och Simon bege oss iväg på födelsedagsfirande.
Och resten av familjen ska till arbete och skola.

Men nu, dags för sängen!

5 kommentarer:

  1. Yippee, Janeth jag skrev just ett jääätttelååångt inlägg som svar...tryckte på fel j ... a knapp. Börjar om,skratt.

    Svar:
    Kära Janeth,
    så bra att du skriver om tonårsproblem som vi alla råkar utför*asgarv* I min senaste bok " Tonårsföräldrar kampen om rätt och fel i uppfostran" kan du i kapitel 6 läsa om just; Hur man motiverar och ger tonåringen ett större begrepp om ekonomi.*gapskratt, jag är göörtrött nu när jag skriver så Dina eventuella stavfel kan jag lätt bräcka nu*
    Tänk ! En familjespalt när du läser ovanstående,skratt.

    Ärligt Janeth, f..n vad rik jag hade varit om jag hade en sådan där bok med rätt och fel:) och då kunde jag köpa allt till barnen,Fast nu tror ju inte jag på att pengar är vägen till lycka.
    Han får helt enkelt lära sig den "hårda" vägen att livet ser olika ut. Vi hade aldrig(jo, efter mer sparandemånader) haft råd med ett PS3. Men jag tycker att det är viktigt att de lär sig att lite får man jobba för själv och vet du...idag var han så glad och nöjd över sitt egna bidrag att han njöt ännu mer av presenten. ( han bestämde att han skulle spara sin månadspeng i 6 mån/200 kr) sedan lade vi till resten.
    Kärlek sitter ju inte i pengar , det vet vi ju båda och även om det är tröttsamt att sätta gränser så vinner barnen på det.

    Men tonåringar är jäklans svåra att förstå sig på =D fast vi nyss var just såna själva, hrrmm, host, hrmm.

    Jag vet att du känner i magen vad som är rätt eller fel och att den där boken ändå bara skulle skapa problem eftersom "de dära tonåringarna" redan har lärt sig läsa och skulle manipulera oss utan att vi visste vad som hade träffat oss*skratt*

    Pengar skapar inte trygghet men däremot tror jag att kärlek skapar den trygghet som behövs för alla tonåringar behöver för att bryta sig loss :)
    Jag tror att barn är trygga när de Kan och Får visa alla sorters känslor även om de tycker att vi är "oförstående diktatorer" *ler*

    Här får våra (endast 2 goingar, hade gärna haft 4 till) helt enkelt nöja sig med att ibland kanske ett barn behöver något som kostar mera och då menar jag kläder asså, inte spelkonsoler,ler.
    Nästa gång så får den andra något...rättvist i längden.
    Avundssjukan slår till här med jämna mellanrum och ibland får man ju sätta in det tunga artelleriet. Ett konsekvent: NEJ!
    (helst från båda vuxna i samma hushåll)

    Hur den andra föräldern gör hos sig när det gäller ekonomin det får ju sonen ta hos dom.
    (jag har sju också en fd som är far till min äldsta)

    Jag tycker att alla vi föräldrar får utgå från våra egan magkänslor och leva lagenligt under Svensk lag.

    Återkommer i morgon för läsningen av ovanstående sockermissbruk, kalasande och stressande planering.
    Kram o gonatt

    SvaraRadera
  2. Jag tar också upp kampen mot sockerberoendet idag (IGEN). Heja oss :)

    SvaraRadera
  3. Hej Janeth,
    är tillbaka för lite läsning. Jag undrar om du orkade läsa mitt svarstal " Brott & Straff" av Dosotvje...Dostovjetsk...Dostovjet..har stavas det egentligen, igår eller idag?? *ler*

    Blev en del oförståeligt svammel eftersom jag var sjukt trött efter gårdagen.
    Visserligen är jag lika trött idag men nu kunde jag lägga energi på att peppa inför otäcka tandutdragningar *ryser* allt stressande och kalasandet som iofs i alla fall bidrar med glädje.
    Socker beroendet är ett lömskt beroende..nja inte det som varit över påsk efterom det är fullt synligt frosseri av godis...men det där dolda...Mycket svårare eftersom det finns socker i det mesta.
    Tycker du är bra som ändå försöker att välja bort socker och göra eget godis. Om du hade hunnit med allt det och vara gravid och dessutom fött barn och bakat, gjort godis samtidigt, tja då hade nog du varit superrik du också =D
    Men fy så slitigt det vore att ha fett med pengar...man skulle ju vara tvungen att shoppa grejer till ungarna stup i kvarten, skratt *blink, blink*.
    Här slängs allt godis, saft och läsk undan i veckorna men tIll helgen så kommer det av någon lustig anledning alltid fram igen?
    Vi får ta upp kampen igen, vi med.
    Ha det gott !
    Kram

    SvaraRadera
  4. Äsch, nu fick du ju både en tjock roman att läsa och en novell !! Sorry *ler*
    Kram
    (avlutar med denna lilla sammanfattning med, hihhi)

    SvaraRadera
  5. Go'morgon, ny start både här och där :)
    Jag har börjat med LCHF igen, äter allt utom socker & kolhydrater... typ ;-)
    När jag inte mår bra, då "tröst-äter" jag och inte äter jag mat inte utan mackor, fikar, choklad etc småäter mest hela min vakna tid.
    Känns inte bra eftersom jag "smittar" Elin, lär henne att man behöver inte äta mat, eftersom det går att ta en macka, en muffins/kaka etc lite senare.
    Ha nu en bra dag *kram* Åsa

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails