20110627

Påverkningsbar.....

HUR gör NI?

Min fråga gäller angående slantarna som ska rulla när nya, tex. vitvaror ska inhandlas.
MITT exempel, är nämligen gårdagens tvättmaskins köp:
Janeth, dvs JAG hade spenderat 2 timmar vid datorn,
innan vi körde till elkedjan som vi valde att besöka.
Jag jämförde: Storlek, vattenförbrukning, elåtgång & PRIS.
Priset är nämligen en viktig fråga för mig......men; INTE till vilket pris som helst.
Det får inte vara en dålig vara BARA för att det är billigt.
Men heller INTE skitdyrt, bara för att märket är känt......

På elkedjan som jag valt, så var JUST den maskinen slutsåld.
SHIT sa ju mitt sinne då.......
Vilket resulterade i att vi besökte 1 kedja till....just för att återigen jämföra.

Jag frågade en trevlig försäljare om RÅD & han svarade:
Att han minsann hade en dyrare, känd tvättmaskin hemma hos sig.
Han ansåg att det kända(dyrare)märket kanske skulle göra mig mera nöjd.....
inte för att det fanns några bevis på för/nackdelar den billigare vs. den dyrare.
MEN....ändå...den dyrare var kanske liiite bättre.....ändå.....

Tillslut, så förstod försäljaren;
Att hans argument inte höll.....& att den där 6 barnsmamman,
helt klart redan hade bestämt sig......-hon tänker köpa den billiga varianten........

För mig, så spelade det hela ingen roll....eftersom jag oftast går på min mag känsla.
Sen så får ju alltid tiden utvisa....om jag gjorde rätt eller ej.

Men hur gör ni?
Lyssnar ni på GODA råd ifrån försäljare, eller går ni på ert eget omdöme.....
Och framförallt, handlar ni det billigare"skräpet"
....eller faller ni för det dyrare"bättre" efter att försäljaren har argumenterat??

6 kommentarer:

  1. Vi tänker mycket på priset och har väl lite tanken att försäljare rimligtvis går på provision så ju dyrare de säljer desto bättre lön för dem. Vi brukar också jämföra hemma innan och redan vara bestämda när vi kommer fram.

    Tack för titten förresten, vad kul med en till sexbarnsmamma och vilka fina barn. När är din yngsta född i år? Vår är född 8 april :-)

    SvaraRadera
  2. Haha! Ja hur gör man... Just med vitvaror så sköter ju Fredrik sånt, pga sitt jobb...
    Fredrik lagar ju annars vitvarorna enkelt om de pajjar oxå. Tur så där ja!! ;)
    Sen på mitt jobb, där vi verrrrrrkligen INTE får provision, tycker jag oftast det lite dyrare är bättre. Men vi brukar alltid tala om för- o nackdelar med olika märken, så får man välja själv :D

    SvaraRadera
  3. Har ju oftast ingen bestämmanderätt utan det är J som styr & ställer.

    Japp :) J "byter" utseende då och då, både hår & "ansiktsbehåring" är förändriga.

    Både jag & Elin borde klippa oss, jag hade ju egentligen en frisyr som behövde klipp/omvårdnad var 8:e vecka ocj ja nu har det troligtvis gått mycket längre.

    Ha en bra tisdag *kram* Åsa

    SvaraRadera
  4. Ser att vi alla gör olika...ungefär precis som det ska vara ;)

    SvaraRadera
  5. Vi lyssnar på råd. Dock INTE från försäljarna ;) Googlar man så kan man hitta recensioner och forum att läsa om det mesta =) Jag tror inte alls det behöver vara så att dyrast är bäst. Man kanske inte köper ett helt okänt märke som man aldrig nånsin hört talas om, men det finns väl alltid bra mellanting!

    SvaraRadera
  6. Haha, det var precis vad vi gjorde, köpte grisen i säcken=). Men det var ett bra pris ;) men tack för tipset Carro.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails