20110726

GOD morgon!

God morgon!!
Den här dagen startar vi med nybakat bröd.
Mumma för både mage och luktsinne =)
Snabbt, lätt och många mätta magar blir det.......
Och här kommer receptet;

Bröd i långpanna.

50 gr jäst
5 dl vatten
4 msk rapsolja
1 tsk salt
3 msk sirap
4 dl Rågsikt
ca 10 dl vetemjöl

Värm vattnet till fingervärme.
Smula jästen i en bunke & blanda ut i lite av det varma vattnet.
Häll i resten av vattnet, följt av olja, salt, sirap.
Blanda ner nästan allt mjöl, men spar ungefär 2 dl av vetemjölet som
kan blandas ner under arbetets gång.
Jag kör i maskin & när degen är smidig & släpper kanterna så är den färdig att jäsas första
rundan.

Låt jäsa övertäckt i 20 minuter.

Ta en långpanna med kanter. Jag har en form som hör till en 60 cm spis.
Mjöla bottnen på pannan & häll ner degen direkt där.
Knåda ihop en aningens och platta därefter ut degen så den täcker hela bottnen.
Skär degen i lagom stora bitar.

Låt jäsa övertäckt i 20 minuter.
Pensla med vatten och grädda sedan mitt i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter.
Låt svalna på galler under duk.
Dela upp bitarna & dela dom på mitten.
Går utmärkt att frysa!

Det här är ju ett grundrecept som passar toppen om man vill ha i lite brödkryddor....
som anis eller fänkål kanske =)

Men nu är det dags för andra bestyr.
BVC står på schemat idag, Matilda ska vägas & mätas,
Simon ska vägas & mätas & Izabell ska förhoppningsvis lämna prov på sitt tal.

Trevlig tisdag på er allihopa!

6 kommentarer:

  1. Det var ett bra recept för oss som är så många, det måste jag testa!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Ett recept som jag genast knycker verkar lagom avancerat för mig nu när jag t o m har lyckats med en kaka.
    Hoppas vägningar,mätningar och talande går bra och med gott resultat:)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att detta recept kom just idag!! Jag håller nämligen på att läsa "Den hemlige kocken" skriven av en journalist, och den handlar om matfusket! Så jag har bestämt mig för att börja baka mitt eget bröd för att veta exakt vad som finns i! Och då kommer du med detta =)

    Ha en fin dag!/Syrran

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas det går bra för alla tre på BVC och att Izabell nu kan lämna detta bakom sig, slippa göra om samma sak än en gång.

    Synd jag inte fick äta frukost hos Dig (eller kanske bra med tanke på min mage).

    Jag sa till J att vi kunde ta husvagnen ner till Småland och hälsa på hos Er :)

    *kram* Åsa

    SvaraRadera
  5. Ja man är nog smått beroende av sin lilla iFåne :P
    Hoppas diu får en fin dag, här småregnar det så vi gör inte så mycket!

    SvaraRadera
  6. Skönt det gick bra för Izabell i dag.

    Här har vi nyss ätit lunch.

    *kram* Åsa

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails